مربیان دوشغله در فوتبال ایران مربیان دوشغله ثروت ملی را بر باد می دهند/ آیا تجربه موفقی سراغ دارید
یزدفردا- : انگلیسی ها ضرب المثلی دارند به این مضمون که وقتی با فوتبال سر و کار داری همه کارهایت را زمین بگذار اما گویا در فوتبال کشور ما می توان با یک دست چند هندوانه برداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از خاصیت های ذره بین این است که انوار را بر روی یک نقطه متمرکز می کند و آن را می سوزاند. در واقع یک ذره بین که نماد تمرکز در طبیعت است نمی تواند به طور همزمان بیش از یک نقطه را مورد هدف قرار دهد. اساس موفقیت درکارهم تمرکز است و تا تمرکز در کار نباشد، موفقیتی حاصل نمی شود. افراد موفق کسانی هستند که تمام قوای فکری خود را در یک راه به کار می گیرند و به نتیجه می رسند.

این روزها بدعتی در فوتبال ما گذارده شده مبنی بر اینکه مربیان تیم های ملی در تیم های باشگاهی نیز فعالیت می کنند. امیرقلعه نویی که هم اکنون هدایت تیم ملی را بر عهده دارد در سمت رییس سازمان فوتبال تیم استقلال نیز فعالیت می کند. پیش از این از جانب هر دو طرف یعنی مسئولان تیم ملی و باشگاه استقلال تلاش هایی صورت گرفت تا این مربی یکی را بر دیگری ارجحیت دهد اما این موضوع مشمول گذر زمان شد و کاملا به باد فراموشی سپرده شد و انگار نه انگار که نباید دوشغله بود.

امیرحاج رضایی کارشناس فوتبال در این خصوص می گوید: مربیگری فوتبال آنقدر وقت گیر هست که یک مربی نمی تواند به طورهمزمان دو شغل داشته باشد. من به شخصه صد درصد با این کار مخالفم و اعتقاد دارم فوتبال ملی که برای یک مملکت به مانند یک ثروت است ، با این شرایط به باد می رود. ضمن اینکه حضور مربی در تیم باشگاهی و توامان در تیم ملی ، وجهه خوبی برای مخاطبین ندارد.

وی افزود: وقتی یک فوتبالیست تمریناتش به پایان می رسد دوش می گیرد و استراحت می کند اما تازه در این زمان کار یک مربی آغاز می شود. او باید عملکرد بازیکنان را مرور کند و به آنالیز آنچه گذشته بپردازد. دراین شرایط یک مربی نمی تواند کار دوم داشته باشد. هیچ تردیدی نیست که چنین موضوعی در فوتبال تبعات منفی به دنبال دارد. در حالی که بعضی از مربیان ما که از تخصص لازم هم برخوردار هستند در داخل کشور بیکار هستند، چندان منطقی به نظر نمی رسد که مربیان دیگر دوشغله باشند.

همواره در فوتبال یا باید الگو بود یا الگوپذیر. ما در فوتبال شامل هیچکدام از این دو قاعده نیستیم. مدیریت و برنامه فوتبال ما به درد این نمی خورد که کسی ما را الگو قرار دهد پس در این شرایط باید ببینیم دیگران چه می کنند.

اما درد اینجاست که الگوپذیرهم نیستیم. در کجای دنیا در بالاترین سطوح فوتبال، مربیان دوشغله انجام وظیفه می کنند که ما باید این کار را در کشورمان انجام دهیم؟ گاس هیدینک اگر به طور همزمان مربیگری تیم پی اس وی آیندهوون و تیم ملی استرالیا را برعهده داشت ، این موضوع از آن جهت بود که مشکل ترین و سرنوشت ساز ترین بازی استرالیا در راه صعود به جام جهانی ، دیدار با اروگوئه بود که آن هم به لحاظ زمانی تقابلی با دیدارهای باشگاهی تیم هلندی نداشت.

ازطرفی با فرض اینکه هیدینک دوشغله بود، مربیان داخلی ما در اندازه های فنی نیستند که با کسی چون هیدینک مقایسه شوند. مردی که یک تئوریسین بزرگ فوتبال به حساب می آید و رهبری تیم های بزرگی چون هلند و رئال مادرید در کارنامه او به چشم می خورد.

مجید جلالی مربی فوتبال در این مورد به خبرنگار مهر می گوید: زمانی که آقای مایلی کهن به طور همزمان مربی تیم های سایپا و امید بود ، رسانه ها چنان بلوایی به راه انداخته بودند که نگو و نپرس اما نمی دانم چرا درحال حاضر جامعه ورزش کشور نسبت به این موضوع بی تفاوت شده است. خود من هم در برهه ای به طور همزمان مربیگری تیم جوانان و پاس را بر عهده داشتم و باید اعتراف کنم چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست. یک مربی باید تمام وقت و انرژی خود را مصروف یک تیم بکند درغیر این صورت عایدی جز شکست نخواهد داشت.

درحال حاضر امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی است و در عین حال در سازمان فوتبال استقلال مشغول به کار است. کریم بوستانی مربی دروازه بان های تیم ملی است و توامان هدایت تیم استقلال دزفول را بر عهده دارد. منصور ابراهیم زاده توامان در تیم ملی و سپاهان اصفهان مربگیری می کند. وینکو بگوویچ قرار است همزمان مربی تیم امید و تیم فولاد خوزستان باشد و حسین شمس، هم سرمربی تیم فوتسال است و هم سرمربیگری تیم علم و ادب خراسان را بر عهده دارد.

براستی اگر در فوتبال ما قحط الرجال است بهتر است سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال چاره ای اساسی بیندیشد و مربی فوتبال از ممالک خارجه وارد کنند. اگر هم نه، چه لزومی دارد عده ای در خانه بیکار بنشینند و عده ای دیگر دو شغله باشند تا در نهایت این سرمایه ملی همچون گذشته به باد برود. آیا ما تجربه موفقی از مربیان دوشغله در فوتبال کشورمان داریم؟
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا